matildamollerstrom.blogg.se

Mina drömmar är att få utveckla mitt hästintresse för problemhästar, även att få arbeta med att hålla kurser inom det mer kreativa, handarbete. De två senaste åren har jag anordnat kranskurser inför jul. Otroligt roligt och inspirerande. Här kommer jag dela med mig av kunskaper, tips och information om det som komma skall. Ni når mig på 0708 922372 för frågor eller bokning. /Matilda

Kommunikation med djur

Publicerad 2015-09-14 11:09:36 i Allmän,

Jag satt och tittade på barnprogram med min son igårkväll, där det var en vildhäst. De små prinsessorna kunde inte ta den, så säger mamman till de" om ni är så rädda så kommer inte hästarna alls gå dit ni vill"
Så sant! De lyssnar inte på våra signaler när vi är osäkra och rädda. Det gäller att jobba bort den bilden man har i huvudet, på den gången det gick dåligt, eller den bilden på VAD som kan hända. Om man har tanken där att de, de och de kan gå fel. Ja då går det inte så lätt som det kan göra. De som man målar fram, det händer.
Man skickar över bilden till djuret, den bilden där det går fel, den bilden och känslan är starkast. Då är det så djuret tror att det ska gå till. Vad man skickar över mentalt är skarpast.

För dig som ägare gäller det då som sagt att jobba bort den. Att göra övningen på "säker" mark, eller att göra en övning som man vet går bra. Ibland hjälper det att någon annan gör det åt en med djuret och att man får se att sitt djur visst klarar det. Men det gäller som ägare att lita på sig själv och det med tydlighet är otroligt viktigt för kommunikationen mellan dig och ditt djur.
Många problem uppstår när otydlighet sker.

Njut av dagen!
/Matilda 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela