matildamollerstrom.blogg.se

Mina drömmar är att få utveckla mitt hästintresse för problemhästar, även att få arbeta med att hålla kurser inom det mer kreativa, handarbete. De två senaste åren har jag anordnat kranskurser inför jul. Otroligt roligt och inspirerande. Här kommer jag dela med mig av kunskaper, tips och information om det som komma skall. Ni når mig på 0708 922372 för frågor eller bokning. /Matilda

Träning med Sóla

Publicerad 2015-09-22 17:42:56 i Allmän, Djur,

Fjärde gången jag satt upp på Sóla och vilken häst! 
Idag har vi varit på vår första runda i skogen, det viktigaste här är att tänka på att inte ta en för lång runda. Det ska alltid bli positivt, lätt att det blir något negativt utav det när man väljer en för lång runda. Det blir för mycket nya intryck och om man inte suttit upp så många gånger, musklerna finns inte där,  så är det en otrolig belastning på hennes kropp och hon blir såklart trött lättare än en tränad häst.
Vi gick en liten runda och där jag kände att hon spände sig, hoppade jag av och gick bredvid. Där hon stannade och inte var spänd, manade jag på henne att gå så hon fick känna att, jag kan faktiskt, och berömde mycket när hon gjorde det så snyggt.
Sista biten var vid en landsväg, så där gick jag bredvid. För att hålla hela henne på vita linjen hade jag en stick, som en förlängd arm. Med den petar jag på rumpan varje gång hon går snett. Vill även att hon ska gå så att vi, går och håller handen, för att hennes självkänsla  med bilar och vägar ska bli starkare.

Detta är så fantastiskt roligt att jobba med! Älskar när man märker att det man jobbar så hårt med, ger resultat. Och det blir inte snabbare resultat utav att stressa, det blir bara fler bakslag. 

Att kommunicera med sin bästa vän är det snabbaste och enklaste sättet att nå resultat och utvecklas. Att lära sig hästens/hundens/kattens små signaler. Kroppsspråk eller ljud.
Att inte vara stressad för att man har så mycket att göra utöver djuret, utan att det får ta den tiden det tar och man går in i arbetet. Går in i arbetet både fysiskt och psykiskt. När du vet att du bara har 1 timme på dig, känner djuret av de. Det blir lätt att det låser sig i hjärnan och du har lättare tendens till att bli arg eller irriterad. Du är inte helt närvarande. 
Om man känner att tiden inte riktigt räcker till, men man trycker ändå ihop de och "hinner" med djuret. Hoppa över den dagen, strunta i träningen eller vad du hade tänkt. Att gå ut med stressad känsla sumpar mycket. Det gör mer skada än nytta.

Ha en skön höstkväll! 😊
/Matilda


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela