matildamollerstrom.blogg.se

Mina drömmar är att få utveckla mitt hästintresse för problemhästar, även att få arbeta med att hålla kurser inom det mer kreativa, handarbete. De två senaste åren har jag anordnat kranskurser inför jul. Otroligt roligt och inspirerande. Här kommer jag dela med mig av kunskaper, tips och information om det som komma skall. Ni når mig på 0708 922372 för frågor eller bokning. /Matilda

Träning med Sóla

Publicerad 2015-09-16 14:33:44 i Allmän, Djur,

Idag var första gången jag satt på Sóla, utan att ha någon annan häst som "drag" häst.
La på barbackasadeln i stallet, tog på repgrimma och de långa grimskaftet och gick ut och började jobba som vi brukar, men med sadel på ryggen. 
Började ställa mig i stigbyglen för att hon skulle vänja sig. Då hör jag "jag kan faktiskt detta, va inte löjlig". Så när hon fick detta sagt så stod hon blickstilla. Jag hoppade upp och hon va helt cool.
Gick framåt lite, på kommando, även ett back steg på kommando. 
Otroligt härligt att se dessa framsteg att hon klarar att bli riden själv, utan andra hästar. 
Men det viktiga med Sóla här är att hon får absolut inte äta under träning. Då blir hon helt tvär och man kan lika gärna sluta med träningen med en gång. Annars blir det bara missförstånd och tydligheten, samarbetet mellan oss har försvunnit.

Många ryttare låter sin häst ta en tugga här och en där. Men ibland säger vi, nej. Men de gångerna vi säger, nej, kommer helt spontant. Hur ska vår häst veta vilken gång vi säger nej. Detta kan bli en stor grej. Man förstår inte beteendet i vissa fall, men att vara konsekvent och vara rak och tydlig hjälper er i många fall.


Ha en fortsatt härlig tisdag.
Varm kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela