matildamollerstrom.blogg.se

Mina drömmar är att få utveckla mitt hästintresse för problemhästar, även att få arbeta med att hålla kurser inom det mer kreativa, handarbete. De två senaste åren har jag anordnat kranskurser inför jul. Otroligt roligt och inspirerande. Här kommer jag dela med mig av kunskaper, tips och information om det som komma skall. Ni når mig på 0708 922372 för frågor eller bokning. /Matilda

Att skapa ett sammarbetet, genom att vara lyhörd.

Publicerad 2016-02-29 13:27:11 i Djur,

När jag kom ut i hagen med Vera stod Sóla och väntade. Såg henne bakifrån och hela hennes svans låg snett. Den drog åt vänster.
Tog in henne. Behandlade henne. Hon fick säga det hon ville.
Sola är en häst med otroligt mycket vilja. Hon vet vad hon vill göra. Om hon inte vill gå på ett håll kan hon tyvärr stanna och vägra gå, vilket många hade tyckt var ohyfs. Där måste man mötas på halva vägen. Annars funkar det inte.
Båda måste lyssna på varandra, precis som i ett förhållande.
Varannan gång på ridbanan och varannan gång i skogen. Om det är de hästen vill, måste man göra det. Det är då man når de bästa resultaten. För då får man en häst med personlighet, man kör inte över hästen.

Sóla har mycket energi och mycket vilja. Hon är nyfiken och vill lära sig saker hela tiden.
Blir stressad av sin livliga energi och går då och spänner sig om hon ikte får utrymme till att använda sog av energin. Vilket skapar spänningar i kroppen. Främst mellan, våra skulderblad.
Den blockeringen gjorde att hon fick en dov huvudvärk ibland och det gick även bak i bakbenen.
Ländryggen var stel. Där av en sned svans. Små spänningar från huvudet och ner ger ett synligt resultat i svansen.
Efter en behandling, som inte stod på allt för länge, var svansen rak.
Den hängde rakt ner där bak.

Här ser man vikten med en balanserad kropp. Hur viktigt det är att lyssna på sitt djur så att blockeringarna inte blir värre och skador eller sjukdomar skapas.
Om man jobbar med lite i taget är det även enklare att ta in och lyssna. Även att fullfölja tipsen och förverkliga de.

Otroligt när man får se att den är rak. Att så få saker kan påverka så mycket. Och att man förstår vikten med att lyssna. Att vara lyhörd och öppen till nya tips och idéer.

Tänkvärt i all sorts ridning. 

Innan behandling.
Efter behandling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela